Cairns en op weg naar het zuiden van Australië - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Carli en Maria - WaarBenJij.nu Cairns en op weg naar het zuiden van Australië - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Carli en Maria - WaarBenJij.nu

Cairns en op weg naar het zuiden van Australië

Door: Carli en Maria

Blijf op de hoogte en volg Carli en Maria

28 November 2023 | Australië, Rockhampton

Op zaterdag stond de excursie naar het Great Barrier Reef op het programma. Vanuit de haven van Cairns met een catamaran naar het Green Island wat toch ongeveer 1 uur duurde, alwaar we de overstap maakte naar een kleinere boot voorzien van een glazen bodem. Met ongeveer 20 mensen allemaal voorover leunend om het spektakel goed te kunnen aanschouwen. En inderdaad het was de moeite waard, (Carli had een pilletje ingenomen om toch maar niet zeeziek te worden en dat was erg goed gevallen), het koraalrif was erg mooi met vooral de vele kleuren. De vorm als broccoli maar dan niet in de kleur groen en vooral ook veel groter met een grote variatie van lichtbruin tot soms ook lichtblauw. Een eindje verder varen en ja hoor, de schipper wist de boot precies boven een grote groep prachtige vissen te brengen, en om het nog wat kracht bij te zetten strooide hij wat voer buiten de boot. Meteen een school springende en duikende vissen met zelfs een kleine haai die we voorbij zagen komen!

De volgende dag vertrokken we uit Cairns richting het zuiden. Onderweg een kijkje bij de Babinda Boulders; te vergelijken met de Mouraki Boulders (Nieuw Zeeland), maar deze lagen in grote watervallen in een rivier en hier dus niet in de zee. Opnieuw de prachtige struiken en bomen. We reden verder over de highway nr. 1, en kwamen langs grote bananenplantages (de trossen verpakt in allerlei kleuren plastic zakken om de vogels o.i.d. af te houden), en ook langs vele suikerrietvelden. De Highway betreft overigens een eenvoudige maar goede tweebaans weg waar er om de 5 á 10 km een strook is waar men elkaar kan passeren. Overigens mogen de fietsers hierop ook gewoon rijden. De diverse transporten van het suikerriet en de andere producten geschiedt met karretjes over een speciale maar kleine spoorlijn welke door de boeren wordt gebruikt. Onderweg zie je ook voortdurend de gevolgen van de diverse bosbranden waarbij er over grote afstanden de vele verbrande en zwarte bomen een duister aanzicht geeft. Gelukkig lijkt het er toch ook op dat de bomen toch zullen herstellen omdat ze bovenin vaak toch alweer groen zijn. De rit verloopt soms over grote uitgestrekte stukken met open vlaktes maar vaak ook weer afgewisseld met prachtig groene kleuren en hoge heuvels en bergen.

Vandaag, alweer dinsdag 28 november, gingen we vanwege een aangekondigde wegomleiding, maar eens niet over de highway. We kozen ervoor om meer landinwaarts te gaan rijden, een traject van ca. 200km waarbijwe over deze totaalafstand ongeveer 10 auto’s tegenkwamen en maar incidenteel een boerderij met wat schuren. Gelukkig voldoende diesel getankt want je moet voorbereid zijn op lange afstanden zonder tankstation. We zagen enkele kleine kangoeroes (wallaby’s) langs de kant van de weg lopen, echter was het verdrietig om te zien dat er vele dood op of langs de kant van de weg lagen. Na ongeveer 300 km gereden te hebben, kwamen we op een mooie luxe camping waar we heerlijk hebben gezwommen en we genieten momenteel nog van een heerlijk avondje buiten zitten!

• 28 November 2023 - 13:36

NetteLeo:

Zo’n prachtige boom stond ook op camping NZ.

gelukkig zat krokodil niet in zwembad.

• 28 November 2023 - 15:01

Tineke:

Prachtige reis en heerlijk weer zo te zien.

Lekker genieten, ik vind het ook leuk om zo te zien wat jullie beleven.

• 28 November 2023 - 16:21

Anja:

Het Great Barrier Reef lijkt ons prachtig! Grote wens van Nol eigenlijk om dat eens zelf te bekijken en te snorkelen daar! Gezien dat er al veel aan het afsterven is vanwege de hoge water temperatuur? Of viel het nog mee?

Maar geniet er maar van verder!

Groetjes Arnold en Anja

Ans:

Mooie verhalen met mooie foto's. Thuis gaan we de klok bewonderen [e-1f377]

• 28 November 2023 - 18:45

Ans:

Weer genieten van mooie foto's en verhalen. Met zulk Weer. Hier veel regen.

In Nederland gaan we jullie klok bewonderen.

Groetjes Karel en Ans

• 28 November 2023 - 19:15

Jan Van Geffen:

Mooi verslag, ik geniet zo mee van jullie geweldige reis. Groetjes

• 28 November 2023 - 21:05

Gerdine Van Boxtel:

How lovely Maria and Carli - beautiful photos and so different to New Zealand, enjoy xo

• 29 November 2023 - 02:16

Anita Johns :

Looks beautiful,

• 30 November 2023 - 10:38

Toos De Veer-Bongers:

Wat een mooie rondreis hoor en een mooi verhaal hierover! En inderdaad mooi weer om rond te trekken in de natuur.

• 30 November 2023 - 10:41

Toos:

Wat is de temperatuur nu daar?

• 30 November 2023 - 11:00

Antonie:

Wat een avontuur, prachtig! Mooie verhalen, mooie foto's. Geniet met volle teugen!

Enne....op naar Umina Beach [e-1f600]. Goeie reis verder!

• 30 November 2023 - 20:33

Annie:

Weer mooie herinneringen gemaakt van deze fantastische reis. Lekker genieten samen!

• 01 December 2023 - 08:44

Frank En Irma:

Lieve bijna Aussies,

prachtige foto’s maar ook weer een mooi verslag! Enne gullie ziet er goed uit !! Nog veel plezier en stay save [e-1f618][e-1f618]

• 03 December 2023 - 18:04

Marjo Van Kreij:

Leuk om jullie te volgen. Houden ons aanbevolen voor nieuwe kiekjes.